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ag-bauen-verkehr - [Ag-bauen-verkehr] IMF study: Peak oil could do serious damage to the global economy

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Betreff: Bundes-AG Bauen und Verkehr Diskussionsliste

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[Ag-bauen-verkehr] IMF study: Peak oil could do serious damage to the global economy


Chronologisch Thread 
  • From: Gunnar Kaestle <gunnar.kaestle AT gmx.net>
  • To: AG Energiepolitik <energie_und_infrastruktur AT lists.piratenpartei.de>
  • Cc: Energiepolitik NDS <nds-ag-energiepolitik AT lists.piratenpartei.de>, AG Bauen & Verkehr <AG-Bauen-Verkehr AT lists.piratenpartei.de>, NDS AG-Bauen-Verkehr <NDS-AG-Bauen-Verkehr AT lists.piratenpartei.de>
  • Subject: [Ag-bauen-verkehr] IMF study: Peak oil could do serious damage to the global economy
  • Date: Sun, 11 Nov 2012 00:10:45 +0100
  • List-archive: <https://service.piratenpartei.de/pipermail/ag-bauen-verkehr>
  • List-id: Bundes-AG-Bauen-und-Verkehr <ag-bauen-verkehr.lists.piratenpartei.de>

N'abend zusammen,

die Washington Post hat über eine Untersuchung des IMF zu den wirtschaftlichen Auswirkungen von Peak Oil berichtet.
http://www.washingtonpost.com/blogs/ezra-klein/wp/2012/10/27/imf-study-peak-oil-could-do-serious-damage-to-the-global-economy/

4) Oil turns out to be far more important than most economists had assumed. The Energy Information Administration estimates that petroleum purchases make up just 3.5 percent of the U.S. economy. Looked at from that angle, expensive oil shouldn’t do too much damage. But, the IMF authors note, several books and articles have pointed out that this understates how crucial oil is to the functioning of a modern economy. Many key technologies contain materials or use fuels derived from crude.

If, in fact, oil is much more important than many economic modelers have assumed, then the blow to growth from even a modest plateau in oil could be quite large—lowering growth rates by up to 1.2 percentage points over the next two decades.

Das ist meines Erachtens der Knackpunkt: Wenn man die Größe des Hebels unterschätzt hat, dann macht man sich auch noch keine Gedanken um die Konsequenzen auch kleinerer Einschränkungen in der Energieversorgung. Meiner Meinung kann man sich angesichts der Tatsache, dass auch die anderen fossilen Brennstoffe endlich sind und als nächste wahrscheinich die Kohle an ihr Fördermaximum geraten wird, es aus ökonomischen Gründen gar nicht leisten, jetzt nicht mit der Energiewende mit Vollgas in Vorleistung zu gehen.

Das Original-Paper ist hier zu finden: Michael Kumhof and Dirk Muir:
Oil and the World Economy: Some Possible Futures
http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12256.pdf

Gruß,
Gunnar


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  • [Ag-bauen-verkehr] IMF study: Peak oil could do serious damage to the global economy, Gunnar Kaestle, 11.11.2012

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